Rhodiola rosea    

Rosenrotens egenskaper:

  • Adaptogen (øker kroppens motstandskraft generelt), styrker immunforsvaret, øker produksjonen av T-celler (bekjemper bakterier, virus og kreft).
  • Rosenrot bidrar til å balansere binyrene (hormonproduserende kjertler som ligger oppå hver sin nyre), les mer om stress under. 
  • Antioksidant (reduserer skader på cellemembranene), stimulerer produksjonen av nevrotransmittere (opprettholder normal hjernefunksjon).
  • Hukommelsesfremmende og innlæringsevne.
  • Øker kroppens oksygenopptak.
  • En undersøkelse med 40 kvinner som led av høyt stress viste at rosenrot økte konsentrasjonsnivåene, hastigheten og nøyaktigheten under stressende kognitive tester.
  • En annen undersøkelse med rosenrot var av 120 personer med en rekke fysiske og kognitive lidelser – utmattelse, trøtthet, svekket hukommelse, stress, irritasjon, libido, søvnløshet. Etter 12 uker meldte 80 % om bedringer.

Stress (og fedme, tretthet og mer)

Det er binyrene som produserer stresshormonene kortisol, adrenalin og noradrenalin, og en konstant stressende tilværelse fører til overbelastede binyrer som leder til en rekke helsemessige problemer. For eksempel vil overproduksjon av kortisol forstyrre omsetningen av fett, protein og karbohydrater, samt forskjellige mineraler (kalsium, natrium, kalium), og organismens evne til å reagere hensiktsmessig på infeksjoner nedsettes.[1] Man kan gjenkjenne dette i form av fedme, som er lokalisert til overkropp, nakke og ansikt (måneansikt), muskelsvinn, forhøyet blodsukker, knokkelskjørhet, forhøyet blodtrykk. Hos kvinner sees maskulinisering med økt behåring på grunn av forhøyet utskillelse av mannlig kjønnshormon fra binyrebarken og menstruasjonsforstyrrelser, og hos menn impotens. Organismens motstandskraft mot infeksjoner er nedsatt, og sår gror dårlig. Slapphet og tretthet forekommer hyppig, og det kan utvikle seg alvorlige psykiske forstyrrelser.[1] Et vanlig uttrykk på engelsk for såkalt binyretretthet er adrenal fatigue. Typiske symptomer er tretthet, utmattelse, konsentrasjonsvansker, søvnløshet, vektøkning, engstelse, allergier, irritabel tarm eller hjernetåke.[2] Rosenrot i kombinasjon med lakristinktur er et effektivt virkemiddel for bedre binyrehelse[3]. Mineralene magnesium, natrium og kalium er også viktige tilskudd ved binyretretthet, samt vitamin C.

Tradisjonell bruk

Tradisjonelt har rosenrot utbredelse innen tibetansk folkemedisin (for å fremme blodsirkulasjon og lindre hoste), i Kina for luftveisinfeksjoner generelt og for å behandle tuberkulose, og i Mongolia mot kreft. Men det er først og fremst i Russland at denne urten har stor utbredelse, både for å øke energinivået, produktivitet, levealder, depresjon, anemi, impotens, infeksjoner, fordøyelsesproblemer og generelt som et adaptogen.[4]

Dosering

  • Voksne og barn over 12 år: 10 dråper (ca. 1 ml) i litt vann 2–5 ganger daglig.
  • Barn over 3 år: 5 dråper i litt vann 2–5 ganger daglig.

Advarsler

  • Kan føre til årvåkenhet, bør ikke inntas før leggetid.
  • Oppbevares utilgjengelig for barn.
  • Skal ikke anvendes innen en time før bilkjøring.

Opplysninger om urtene og deres virkninger en kun ment som informasjon, og ikke medisinske råd. Inntas på eget ansvar, vi anbefaler rådføring med kvalifisert helsepersonell før bruk.

Referanser

[1] Cushings syndrom

[2] Binyretretthet

[3] Edwards, D. et.al. (2012): Therapeutic effects and safety of Rhodiola rosea extract WS® 1375 in subjects with life-stress symptoms--results of an open-label study. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22228617/

[4] Stephen Harrod Buhner (2013): Herbal Anitvirals.